måndag 21 mars 2011

Små tips som gör vår vardag tryggare!

Idag har vi haft en riktigt skön dag. Tog en sväng till torp på förmiddagen och mötte upp min mamma och mormor. Bara traska runt och passade på att luncha medan Tilda sov. Så skönt att kunna äta i lugn och ro. Sen just nu tycker jag det är lite jobbigt att äta ute med henne om jag äter något som hon vill ha men inte tål känner jag mig så taskig mot henne..

Gårdagens bröd!

Det var väldigt gott igår, frös in alla utom en som jag tänkte att Tilda kunde äta till frukost idag men den var verkligen INTE god.. Stenhård.. så det får bli till att ta upp bröd och värma precis innan hon ska äta.. 
Även detta recept kommer från www.specialkost.se . En sida jag får mycket bra recept och tips från.

Denna kväll har gått åt till att laga lite mat till henne som jag kan frysa in för jag orkar inte stå och göra dubbla maträtter till varje måltid. Då e det så gott att ha lite i frysen att ta till. Sen testade jag ett annat kakrecept. De blev riktigt goda, men flöt ihop i ugnen så det blev en kaka över hela plåten, fick försöka dela denna.. 


Igår kväll pratade jag med en tjej som oxå har en dotter med många olika allergier. De har levt med det i flera år och hon hade mycket bra tips och ideer. Så skönt att få prata med någon som har samma problem. Det var små tips som ändå kan underlätta. Som att införskaffa ett litet bordsunderlägg som vi alltid har i väskan och kan rulla ut och lägga på bordet där Tilda ska äta om vi är borta, nu brukar vi alltid lägga en servett men den åker ju omkring. För vi vågar aldrig lägga något av det hon äter direkt på bordet om vi är ute och äter någonstans, man vet ju aldrig om det finns spår av något. En annan ska som oxå var mycket bra, ska säga till förskolan att frysa in rester från hennes mat i små potioner ifall det någon dag skulle vara en vikarie i köket som inte kan hennes allergier är det bara till att ta upp en sådan.. Perfekt! Små saker som gör vår vardag tryggare.. Sånt behöver man..

Ha en bra kväll mina vänner!
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar